Dlaczego systematyczna aktywność fizyczna jest tak ważna dla naszego zdrowia ?

Sporo ludzi kojarzy aktywność fizyczną czy trening z czymś, co wyłącznie ma polepszyć nasz wygląd. Wyrzeźbiona sylwetka, jędrne ciało czy kaloryfer na brzuchu to bardzo przyjemny rezultat odpowiednio dobranego wysiłku fizycznego, bo w końcu po to zostawiamy te 7 poty na salach treningowych czy innych formach aktywności ruchowej, żeby się sobie i innym bardziej podobać. Jak już ogólnie wiadomo lepsza sylwetka a co za tym idzie lepszy wygląd sprawia, że czujemy się bardziej pewni siebie, pozbywamy się kompleksów co znacznie przekłada się na sfery naszego życia zarówno zawodowego i prywatnego. Ale czy to wystarczy, żeby nasza motywacja do SYSTEMATYCZNEJ AKTYWNOŚCI była wystarczająca? Wydaje nam się, że nie. Oczywiście wygląd i aparycja ma bardzo duże znaczenie ale jest coś o wiele ważniejszego i cenniejszego – ZDROWIE 

I właśnie tym chcielibyśmy was  przekonać i przede wszystkim DAĆ wam motywacje do bardziej aktywnego stylu życia! 

Wg badań wśród czynników wpływających na nasze zdrowie największe znaczenie ma styl życia (50 proc.). Takie elementy jak jakość służby zdrowia (10 proc.), czy czynniki genetyczne (20 proc.) są zdecydowanie mniej istotne. Aktywność fizyczna jest jednym z elementów stylu życia i jednym ze sposobów na utrzymanie swojego zdrowia na dobrym poziomie.
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) określiła niewystarczającą aktywność fizyczną jako czwarty w kolejności czynnik ryzyka, odpowiedzialny za przedwczesne zgony i śmiertelność na świecie.

REGULARNA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA WPŁYWA NA: 

1) Układ sercowo – naczyniowy
Systematyczny wysiłek fizyczny zwiększa przepływ krwi przez naczynia krwionośne, obniża ciśnienie tętnicze, zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału serca, udaru mózgu, zatorów i zakrzepów. Dodatkowo obniża poziom tzw. „złego cholesterolu” i zwiększa stężenie tego dobrego, zapobiegając miażdżycy. Dochodzi także do zwiększenia objętości masy serca i pojemności wyrzutowej serca co przekłada się na lepsze zaopatrzenie naszego organizmu w tlen i wydajniejszą pracę układu sercowo – naczyniowego.

2 ) Układ oddechowy
Aktywność fizyczna wpływa na układ oddechowy, powodując wzrost pojemności życiowej płuc przez zwiększanie siły mięśni oddechowych, tworzenie wyższej rezerwy wentylacyjnej – głębszy oddech przy spowolnionym rytmie, lepsze przyswajanie tlenu atmosferycznego oraz poprawę wymiany gazowej z krwią obwodową.

3) Wzmocnienie kości i stawów
Przez całe życie człowieka wysiłek fizyczny powoduje zwiększanie się w tkance kostnej ilości istoty zbitej, zawierającej fosforan wapnia, decydującej o sztywności kości i ich odporności na złamania oraz optymalizuje skład chemiczny kości (zawartość w tkance kostnej substancji organicznych i soli mineralnych) zmniejszając tym samym ryzyko wystąpienia osteoporozy. W obszarze stawów aktywność fizyczna odpowiada za wzrost zakresu ruchu oraz zwiększenie grubości i elastyczności więzadeł.

4) Poprawę gospodarki węglowodanowej
Brak ćwiczeń, niska lub żadna aktywność fizyczna mogą być czynnikami ryzyka dla rozwoju cukrzycy typu 2. Ryzyko powstania cukrzycy u osób bardzo aktywnych jest zredukowane o 33 do 50%. Natomiast u ludzi chorych na cukrzycę regularna aktywność fizyczna sprzyja prawidłowej kontroli stężenia cukru we krwi.

5) Układ nerwowy – redukcja stresu i poprawa nastroju
regularna aktywność wpływa na utrzymanie poziomu funkcjonowania nerwów obwodowych i ośrodków ruchowych mózgu, zachowanie szybkości przewodzenia impulsów nerwowych, koordynacji nerwowo-mięśniowej. Aktywność fizyczna znacząco zwiększa ilość uwalnianej serotoniny, poprawiając samopoczucie i zapobiegając niektórym zaburzeniom psychicznym, chorobą alzheimera oraz reguluje poziom adrenaliny we krwi, likwidując skutki stresu.

6) Układ pokarmowy 
Dzięki aktywności fizycznej zwiększa się metabolizm, poprawia się przemiana tłuszczy i pracy układu wydalniczego. Dzięki temu szybciej spalamy kalorie i pozbywamy się  zbędnych produktów przemiany materii.

7) Walkę z nowotworami
Aktualnie wiadomo, że nadwaga oraz otyłość, szczególnie typu brzusznego, znacząco zwiększają ryzyko zachorowania na niektóre nowotwory złośliwe. Wiąże się to z niekorzystnym wpływem dużej ilości tkanki tłuszczowej na funkcjonowanie organizmu. Regularna aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko rozwoju nowotworów. Co więcej, jeśli w ogóle nie uprawiasz sportu i nawet minimalnie zwiększysz swoją codzienną aktywność, odniesiesz korzyści zdrowotne.

8) Naszą energię i witalność 
Ćwiczenia fizyczne sprawiają, że więcej tlenu i składników odżywczych dostaje się do tkanek Twojego organizmu. Oznacza to, że to, co jesz, pijesz i wdychasz, jest lepiej wykorzystane. Poza tym, ruch zwiększa efektywność układu krążenia – nie potrzebujesz aż tylu wdechów, by nabrać powietrza, a poziom twojej energii w ciągu dnia się zwiększa.

9) Lepszą jakość snu
Regularne ćwiczenia fizyczne pomagają się zrelaksować. Aktywność fizyczna może sprawić, że porządnie się zmęczymy, a to pomaga zasypiać i stymuluje procesy regeneracji. Na podobnej zasadzie wzrost temperatury ciała, który następuje w trakcie ćwiczeń, poprawia jakość snu, ponieważ prowadzi do późniejszego wychłodzenia organizmu. To z kolei ułatwia zasypianie.

Niemal każdy, kto zaczął ćwiczyć, biegać, uprawiać dowolny sport, odczuł coś takiego jak pozytywne uzależnienie. Pozbawiony zwykłej dawki sportu odczuwa niepokój, dyskomfort. Stąd jeśli wykonamy pierwszy krok i przetrwamy miesiąc systematycznej aktywności, nasze szanse, że pozostaniemy aktywni, są bardzo duże 🙂

Zatem, podsumowując:
Regularna aktywność fizyczna, szczególnie umiarkowana pozwala uniknąć wielu chorób układu krążeniowo-oddechowego, nadwagi, cukrzycy, depresji oraz złamań kości.
Umiarkowane oraz intensywne ćwiczenia fizyczne zalecane są bez względu na wiek normy tygodniowe wyznaczone są przez Światową Organizację Zdrowia, aktywność fizyczna zawsze powinna iść w parze ze zdrową i dobrze zbilansowaną dietą.

EFEKTY treningów EMSZdjęcie przedstawia trenera Damiana, który przybija piątkę klientce po zakończonym treningu EMS